Wednesday 13 February 2013

Tauhid Ihsan



Tauhid adalah sebuah keyakinan; keyakinan yag kukuh di dalam hati. Ia umpama akar yang terjunam jauh di dasar bumi. Akar itulah yang melambangkan keyakinan kita kepada Allah. Ia melingkar di dalam hati sanubari kita. Ia bukan sekadar di bibir dan pemikiran semata-mata. Telah sepakat para ulama mengistilahkan bahawa makna tauhid atau akidah itu satu keyakinan yang putus di dalam mengesakan Zat, Sifat dan Asma’ Allah. Hanya Allah yang mempunyai sifat kesempurnaan dan bebas dari segala cela dan kekurangan. Akhirnya semua keyakinan itu terjelma di dalam sikap, percakapan hatta gerak hatinya pun sebagai natijah tauhid.

Dalam menanggapi hakikat itu, ia tidak hanya dicapai dengan pemikiran akal semata-mata. Ilmu dan akal hanya dapat membahaskan istilah, membayangkan segala sifat kesempurnaan melalui perbandingan, menyanggah hal-hal yang mustahil bagi Allah serta menerima segala sifat harus bagi Allah; hanya sekadar itu. Ketika hadir ujian, maka di sinilah ia menuntut sebuah keyakinan. Maka ihsan itu adalah natijah dari sebuah keyakinan yang kukuh.

Dari segi keyakinan inilah akan lahir rasa kehadiran Allah dalam segala sisi kehidupannya. Yakin Allah itu ada – Dia menjadikan, Dia memiliki, Dia mentadbir dan mengawasinya dalam apa hal keadaan sekalipun. Yang kita tidak mampu menanggapinya; sehingga timbul rasa gerun, takjub, waspada, cemas, harap dan bimbang sentiasa persis seorang hamba yang sentiasa berawas terhadap perintah tuannya. Inilah wajah hati orang yang bertauhid Ihsan.

Malangnya tauhid hari ini tidak mencapai piawai itu. Ia tidak lebih dari sekadar menjadi perbahasan dan kalam-kalam ilmu. Tanpa menafikan hal ini sesuatu yang perlu bahkan salah satu proses mencapai kesempurnaan tauhid ihsan namun malangnya proses itu terhenti sekadar di pintu perbahasan. Jika ia kekal sebagai perbahasan ilmiah semata-mata maka ia jauh dari maksud tauhid yang sebenar iaitu sebuah keyakinan. Belum tentu orang yang pandai berhujah itu sempurna tauhidnya selagi belum teruji.

“Apakah manusia mengira mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, ‘Kami telah beriman dan mereka tidak diuji? Dan sungguh, kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta.” (Al-Ankabut:2-3)
Kerana tauhid itu adalah pakaian dan wajah hati. Tauhid atau apa yang disebut hari ini sebagai aqidah, ilmu usuluddin, ilmu kalam, ilmu ‘aqaid, ilmu sifat 20, tauhid rububiyyah, uluhiyyah atau asma’ wa sifat itu hanyalah istilah bagi menggambarkan metod kefahaman mengikut jalan kesesuaian pemikiran yang sihat.
Tidak bermakna jika kita menghafal sifat 20 atau khatam ilmu tauhid rububiyyah, uluhiyah atau asma’ wa sifat, ia sudah memiliki tauhid atau keyakinan. Ilmu itu boleh diajar dan diperturunkan tetapi sebuah keyakinan yang haq memerlukan proses ujian atau latihan.

Natijah orang yang bertauhid adalah taqwa dan Nabi saw pernah bersabda, ‘Taqwa ha huna’ sambil menunjukkannya di hati baginda. Proses memindahkan ilmu tauhid dari puncak pemikiran masuk ke dalam qalbi memerlukan proses latihan.

“Wahai orang-orang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan ucapkanlah perkataan yang benar, nescaya Allah akan memperbaiki amalan-amalanmu dan mengampuni dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya dia menang dengan kemenangan yang agung.” (Al-Ahzab:70-71)
Para sahabat ra yang hidup bersama Nabi saw telah melalui dan menempuh latihan itu tanpa henti. Latihan itu tidak ada nama dan istilah pada ketika itu. Ia hanya langsung diambil dan dicontohi dari Nabi saw. Ketika melihat dan bertanya hal keadaan Nabi saw yang menghidupkan malam, memelihara permakanannya, mencintai Allah melebihi diri dan ahli keluarga, hati baginda hidup dengan zikrullah dan begitulah seterusnya. Ilmu ini hidup di dalam diri Rasulullah saw dan dicontohi oleh para sahabat untuk dijadikan pakaian diri masing-masing.

Ketahuilah bahawa tauhid bukanlah segunung kitab tetapi apa yang tertanam di dalam hati dan hati orang bertauhid kena melahirkan natijah ihsan; sehingga amal ibadah, solat, makan, minum, tidur baringnya dan segala yang menyangkut hal kehidupannya terasa seperti diperhatikan Allah. Tidak mungkin rasa bertuhan ini boleh diperolehi dengan membahaskan ilmu semata-mata tetapi perlu melalui jalan perlatihan – namakan apa saja akhlak, tasawwuf atau sufi. Ia merujuk kepada jalan amal yang ditunjukkan oleh Nabi saw yang dengan bersungguh-sungguh, jihad memerangi nafsu, istiqamah dalam beramal dan sentiasa memelihara adab. Orang yang tegar tauhidnya, yang itqan di atas jalan tauhid tasawwuf adalah mereka yang digeruni Dajjal.

Persoalan tauhid menjadi inti pertarungan manusia dengan Dajjal. Keyakinan itulah yang mahu direbut dan dimanupulasi oleh Dajjal. Dajjal mahu merenggut keyakinan manusia dari percaya kepada Tuhan yang Esa dan memiliki kerajaan langit dan bumi agar berpindah kepada tuhan manusia, persis kisah Namrud dan Firaun. Di dalam surah Al-Kahfi, ditegaskan bahawa fitnah seperti ini akan berulang kembali terjadi;

“Kawannya berkata kepadanya sedang dia bercakap-cakap dengannya; Apakah kamu kafir kepada yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitis air mani, lalu Dia menjadikan kamu seseorang lelaki yang sempurna?” (Al-Kahfi:37)
“Katakanlah, sesungguhnya aku (Muhammad) ini hanya seorang manusia seperti kamu yang telah menerima wahyu bahawa sesungguhnya Tuhan kamu adalah Tuhan yang Maha Esa. Maka barangsiapa mengharap pertemuan dengan Tuhannya maka hendaklah dia mengerjakan kebajikan dan janganlah dia mempersekutukanNya dengan sesuatu apa pun di dalam beribadah kepada Tuhannya.” (Al-Kahfi:83)
Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Umar bin Tsabit al Anshari;

“Kalian tahu bahawa tidak ada seorang pun di antara kalian yang dapat melihat Tuhannya sampai dia mati. Dan bahawa di antara kedua-dua matanya (Dajjal) ada tulisan ‘Kafir’ yang akan terlihat oleh mukmin…” (Riwayat dari Umar bin Tsabir al Anshari)
Inilah titik akhir pertarungan orang mukmin dengan Dajjal. Tema pertarungan Dajjal dengan orang mukmin adalah untuk menguji tauhid mereka. Dajjal mahu kita mengakuinya sebagai Tuhan. Ujian getir ini bukan seperti peperiksaan di kolej dan universiti, tidak untuk menguji kefahaman dan hafalan tetapi menguji sebuah keyakinan – ihsan. Kemuncak fitnahnya berada di sini, di hujung segala penipuan dan konspirasi, setelah kita terpukau dengan segala kepalsuan rekaannya. Akhirnya dia menampilkan syurga dan neraka lantas mengaku sebagai Tuhan manusia. Mereka yang tipis iman dan tidak kukuh tauhidnya akan gugur layu di dalam insiden yang amat getir ini.

(Dipetik dari buku Membongkar Misteri Dajjal – Muhammad Nuraini Maarif)